شجره طوبی و شجره زقوم

تاریخ: 27 اسفند 1399
نمایش بر روی نقشه
خلاصه سخنرانی
  • شجره طوبی و شجره زقوم
  • در مسیر صراط مستقیم و گام های امیرالمؤمنین علی (ع) باشیم
  • دنباله رو ابالسه و شیاطین نباشیم
  • آیه ۲۱ سوره نور؛ خطابی مستقیم از جانب خداوند به ...
  • گام ها و خطوات شیطان چیست؟
  • چپ و راست و افراط و تفریط، همه و همه ضلالت و گمراهی است.
  • عمرمان را صرف افکار بشری نکنیم.
  • امر خدا به جن و انس در سجده آدم و ادعایی درست از شیطان برای عبادت خدا و معافیت از سجده.
  • بندگی خدا سلیقه پذیر نیست.
  • شیطان ملعون ابد شد، چون منیت و نفس را از دست نداد و «من» گفت.
  • عبودیت و بندگی، درخواست حضرت در مناجات شعبانیه.
  • خداوند اِن شاءالله ما را از نجات یافتگان قرار دهد.
متن کامل

خداوند تبارک و تعالی قلوب همه ی ما را به نورامامت و ولایت منور و نورانی بگرداند اجماعا صلوات را غرا ختم بفرمایید.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین، الصلاة و السلام علی رسول الله وعلی آله آل الله ولعنة الله علی اعدائهم اعداء الله من الان الی یوم لقاء الله.
اما بعد قال رسول الله (صلی علیه و آله و سلم): « *اِنَّ الحُسین مِصباح الهُدی و سَفینةُ النِّجاة، اِنَّ الائمه سُفُن النجاة وسفینة الحسین اسرع، الحسین زین الکونین، احب الله من احب الحسینا*» خب همانطور که مستحضر هستید امروزی که گذشت روز سوم ماه شعبان المعظم بنابر اصح روایات و مشهور روز تولد با سرسعادت خامس آل عبا، ابی عبدالله الحسین، شهید و سید شهدا است شخصیتی که پیامبر از او به زین الکونین تعبیر کرده است یعنی زینت دنیا و آخرت، خداوند وقتی خواست آسمان ها را به وسیله ی کواکب زینت ببخشد، دشت و صحرا را به وسیله ی گل ها و گیاهان  زینت بدهد کوه ها، دریاها، اقیانوس ها، آبشارها و چشمه ها فوائد زیادی دارند از جمله اینکه زینت هستند وقتی خداوند خواست دنیا وآخرت را زینت کند، یا بهشت برین را زینت کند و یا بهشت را زینت ببخشد وجود مقدس ابی عبدالله الحسین (ع) را خلق کرد یعنی در حقیقت خداوند ملک و ملکوت را به وسیله ی این بزرگوار زینت کرد . بعدٱ هم فرمودند که « *ان الائمه سُفُن النجاة*» همه ی ائمه  کشتی نجات هستند ولی « *سفینة الحسین اسرع*» ولی سفینه ی امام حسین سرعتش از همه بیشتر است ما این را نمی فهمیم با اینکه امیر المؤمنین ابو الائمه است،  نبأ عظیم است و ام الکتاب است ولی تعبیری به این کیفیت که « *سفینة الحسین اسرع*» خب نسبت به وجود مقدس امام حسین شده است و یا « *زین الکونین*»، و نظیر این ها الی ماشاالله. و خدا شفا را در تربت قبر پیغمبر قرار نداده است، در قبور انبیاء نداده است یعنی قول نداده است، حالا اگر کسی تبرک می جوید شکی نیست که خدا به اعتقاد افراد اثر می بخشید و ممکن است گرد و غبار پای زوار ائمه هم شفا باشد هیچ کس نمی تواند این را انکار کند حتی گرد و غبار پای زوار حرم ائمه، اما نسبت به تربت ابی عبدالله خدا قول داده است یعنی قول داده که ما شفا را در تربت امام حسین قرار دادیم، زوار امام حسین علیه السلام پنجاه سال قبل از همه وارد بهشت می‌شوند و بقیه پشت سر زوار امام حسین. خدا کند که همه ما زائر باشیم از دور و نزدیک، درست است که انصراف دارد آن زوار اَشرف و اَتم  و کسانی که به کربلا رفتند اما قطعا کسانی که هم از دور که به عللی موفق نشدند به کربلا بروند و اسباب سفر برای آنها محیا نشده ازشهر خود و یا خانه ی خود وقتی به سمت کربلا می ایستند عرض ادب می‌کنند « *السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا ابن رسول الله، یاامین الله، یاحجة الله*»  قطعا این ها هم زوارند خودشان گفتند و این دستور را دادند که اگر می‌توانید بیایید و اگر نمیتوانید درشهر و یا وطن خود، خدا کند وقتی که به کربلا میرویم دل خود را آنجا بگذاریم دل ملکوتی همیشه باحسین باشد ، با اهل بیت باشد.
ازطرفی امشب هم شب تولد باسرسعادت سردار رشید کربلا، علمدار امام حسین، قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس است. « *السلام علیک یا ایها العبد الصالح، المطیع لله ولرسوله و لأمیر المؤمنین و الحسن و  الحسین، یاابوالفضل العباس*» باب الحسین است خدا می‌داند که امام چقدر به حضرت عباس ارادت و محبت داشت نه بعنوانی که تنها برادر اوست ، دوستی برادر با برادر یک امر فطری است اگر برادری برادرش را دوست نداشته باشد جای سوال دارد، اگر خواهری برادرش را دوست نداشته باشد یا برادری خواهرش را دوست نداشته باشد باید سوال کرد چرا؟
چرا باید آنقدر حضرت زینب و امام حسین به هم دیگر محبت بورزند؟ این یک جنبه ی ولایی است
آن وقت امام حسین بیاید به برادرش عباس خطاب کند « *بنفسی انت یا اخی العباس*» جانم فدایت برادر. از نظر علم کلام همیشه باید دانی فدای عالی شود، همیشه باید در حقیقت شریف فدای اشرف شود، درحقیقت فضل فدای افضل شود، فاضل فدای خدای افضل شود اینجا چرا قصه بر عکس شده است؟! امام حسین اشرف، افضل، اعلی، امام، حجة الله ، امین الله، وجه الله ، یدالله ، اذن الله و ثارالله است، خون خداست آن وقت به حضرت عباس بفرماید: « *بنفسی انت اخی العباس*» جانم بفدایت برادرم عباس، خیلی عجیب است! به حسب ظاهر خیلی از یارانش را از دست داد اما در روز عاشورا فقط کنار نهر علقمه گفت: « *الان انکسر ظهری وقلت حیلتی*» الان دیگر کمرم شکست،دارد هنگامی که حضرت عباس به شهادت رسید و امام حسین از کنار نهر علقمه برمی گشت انکسار، شکستگی و پژمردگی درچهره ی ابی عبدالله روشن و مشخص شد ، ارباب مقاتل نوشتند که نتوانست که بر اسب سوار شود عنان اسب را گرفت و دستی به کمر زد و دست خالی به سمت خیام آمد، اولین کسی که آقا را ملاقات کرد سکینه بود همه جلوی در ایستاده بودند که عمو با پدر برگردد آن وقت صدا زد بابا (این عمی العباس _بابا عمویم عباس کجاست؟ امام فرمود: دخترم فقط بدان کمرم شکست « *وقلت حیلتی*» ، نتوانست که علنأ خبر شهادت قمر بنی هاشم را میان خیام و حرم اعلام کند همه شنیدید که مستقیم رفت سمت خیمه ی عباس عمود خیمه را گرفت خیمه روی زمین افتاد یعنی این خیمه دیگر عباس ندارد، خب امشب تولد این بزرگوار است دست هایش را داد تا دست همه را بگیرد، چشم هایش را در راه خدا داد تا همه چشمها به او باشد ، سر عمود آهنین خورد تا همه فکر ها عباسی و حسینی شود افکار علوی و وحیانی شود.
فردا شب هم تولد با سرسعادت وجود مقدس زین العابدین، سید الساجدین، صاحب زبور آل محمد (ص) است به همین جهت تبریک عرض میکنیم اولا به محضر همه انبیاء ، ائمه و به محضر امام زمان عج که امروز ناموس دهر است، قلب عالم است و واسطه ی فیض است. جلسه ی ما جلسه ی اخلاق است و باید به بحث خودمان برگردیم، ماجرای کربلا چیزی جزء سلطه ی شیطان و شیطان صفتان و حزب شیطان بر دل ها و قلب های بنی امیه نبود ، در آن وداع  آخرین که امام حسین آمد میان خیمه با سید الساجدین وداع کند حضرت عرضه داشت بابا جان کار شما با این مردم به کجا رسید؟ فرمود: پسرم همانقدر بدان « *استحوذ علیهم الشیطان*» شیطان بر این ها مسلط شد و خدا را فراموش کردند، جنگ را شروع کردند فقط به تو بگویم از میان مردم من و تو ماندیم همه رفتند و یکی یکی شهید شدند.
ما برای اینکه دنبال روی ابلیس و شیاطین نباشیم باید مواظب باشیم مخصوصا در ماه شعبان. خطبه ی شجره ی طوبی و شجره ی زقوم نبی مکرم اسلام در روز اول ماه شعبان معظم غوغا کرده است، برادران  خواهران، عزیزان و سروران من ملتمسانه خواهش می‌کنم ، تمنا می‌کنم بعنوان یک طلبه ی کوچک و حقیر که این شجره ی طوبی و شجره ی زقوم را که ترجمه ی آن را آقا شیخ عباس آورده ،  اکثرش را آورده و یک مقدار تتمه دارد که در کلمه ی طیبه است ولی همین مقدار که شیخ عباس آورده اگر کسی عمل کند کافی است.
آویختگان به شجره ی طوبی چه کسانی هستند؟ آویختگان به شجره ی زقوم چه کسانی هستند؟ بیاییم یک مقدار بیشتر قولاً ، خلقاً، عملاً ، عقیدتاً و صفتاَ به پیغمبر نزدیک بشویم ، به اهل بیت نزدیک بشویم و به حضرت زهرا نزدیک بشویم،
بیاییم به شجره ی طوبی چنگ بزنیم، بیایم دست بیعت به خدا و پیغمبر بدهیم و تجدید بیعت و پیمان کنیم. انبیاء و ائمه خدا شاهده ید الله هستند این روایات ، احادیث و معارف اهل البیت والله این ها حبل الله المتین هستند، این ها شجره ی طوبی هستند. هرچه معصیت، هرچه گناه و هرچه خلاف است شجره ی زقوم است راه های شیطان و ابلیس است، بس است! بیایید برگردیم، برگردیم، برگردیم.
آن ظلمت است، آن تاریکی است، آن شقاوت است، آن خسران است، آن ضرر است، آن زیان است،  آن ذلت و خواری و  پشیمانی است، رسماً خداوند در قران بالغ بر نود و یک بار از واژه ی شیطان و شیاطین صحبت کرده است و بیش از هشتاد بار ما را از تبعیت و رفتن دنبال گام های شیطان برحذر داشته است، من یک آیه ی قرآن می خوانم  بعد مقداری فرصت داریم به شجره طوبی می پردازیم البته من مقدمه آن را شب دوشنبه در منزل آقای دستور عرض کردم و در سایت هم هست عزیزان حتما مراجعه کنند و آن مقدمه را گوش کنند فرصت نیست و وقت تنگ است که همه ی آن مقدمه را عرض کنیم البته یک گریزی می‌زنیم بقیه انشاالله باشد برای هفته های دیگر.
خداوند در سوره ی نور آیه ی بیست و یک می فرماید: « *یا ایّها الذین آمنو لاتتبعوا خطوات الشیطان ومن یتبع خطوات الشبطان فأنه یأمر بالفحشاء والمنکر و لو لا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من أحدٍ ابداً و لکن الله یزکی من یشاء والله سمیع علیم*» الله اکبر!
خطاب به کفار نیست، خطاب به الناس نیست، خطاب به بنی آدم نیست این ها فرق می کنند الان خدا مستقیما دارد با من و تو صحبت می‌کند والله مستقیما و مشافتاً.
 « *یاایها الذین امنوا*» ای مؤمنین، زن و مرد، پیر و جوان، عالی و دانی دنبال گام های شیطان نروید، از گام های شیطان پیروی نکنید که هر کسی که از گام های شیطان تبعیت کرد « *فأنه یأمر بالفحشاء و المنکر*»
وقتی از امام سوال می‌کنند که خطوات شیطان چیست؟ فرمود هر عملی که برخلاف امر و دستور خدا باشد آن گام های شیطان است هر معصیت، هر گناهی، هر منکری، هر دروغی، هر غیبتی، هر تهمتی، هر نگاهی، هر تبسمی، هر اخمی، هر شادی و هر غصه ای که برخلاف امر ، دستور و کتاب خدا باشد گام های شیطان است خوراک ما، لباس ما، پوشاک ما، قضاوت ما، حب ما و بغض ما این ها همه باید با مسیر صراط مستقیم، راه انبیاء و گام های امیر المؤمنين که او صراط مستقیم است تنظیم بشود.

« *الیمین والشمال مضلة و الطریق الوسطی هی الجادَّة*» چپ، راست، افراط و تفریط این ها همه ضلالت، مضلت و گمراهی است آن صراط مستقیم که امیر المؤمنين است جاده است و آن مسیری است که شما را به سعادت ابدی می‌رساند و به رستگاری ، موفقیت ، عالم نور و سرافرازی می‌رساند.
عمر دنیا خیلی کوتاه است وقت ، ساعات و دقایق مان را صرف این افکار بشری نکنیم اگر افکار بشری کافی بود شافی بود خدا پیغمبران ، ائمه ، کتب آسمانی و احادیث قدسی را نمی فرستاد ، وقت مان را جز با معارف اهل بیت نگیریم و ضایع نکنیم این ها قشنگ گفتند، کار را تمام کردند، اتمام حجت کردند، راه را روشن کردند، کج و معوج را بیان کردند ، ضلالت را بیان کردند ، انحرافات را بیان کردند فقط باید تبعیت کرد « *فأنه یأمر بالفحشاء والمنکر ولو لا فضل الله علیکم و رحمته*» اگر فضل و عنایت او نبود هیچکدام از شما نمی توانستید خودتان را تزکیه کنید « *من أحدٍ ابداً*» یعنی هیچکس.
« *ولو لا فضل الله علیکم و رحمته ما زکی منکم من أحدٍ أبدا ولکن الله یزکی من یشاء*»
او باید عنایت کند.
*همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس**
*که دراز است ره مقصد و من نوسفرم*
*از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود**
*زنهار از این بیابان وین راه بی نهایت*
*در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود**
*از گوشه ای برون آی ای کوکب هدایت*
کوکب هدایت ائمه هستند، انبیاء هستند، قرآن هست این ها همه کواکب و ستاره های خوشبختی ما هستند « *یزکی من یشاء والله السمیع العلیم*» خدا می‌شنود که ما چه میگوییم و آگاه است که چه می کنیم این ها را همه کاملا آگاه است و بر خدا پوشیده نیست.
امام صادق فرمودند: « *أمر الله ابلیس بالسجود لآدم علیه السلام*» خداوند وقتی که به شیطان و همه ی جن وانس امر کرد که به حضرت آدم سجده کنید شیطان گفت: « *یارب و عزتک إن أعفیتنی من السجود لآدم*» پروردگارا به عزتت قسم اگر مرا از سجده کردن معاف بداری « *لأعبدنک عبادة ما عبدک أحد قط مثلها*» به عزتت قسم اگر مرا از سجده کردن به حضرت آدم معاف بداری و عفو کنی (آن هم با تاکید ، لأعبدنک هم لام و هم نون تاکید دارد) عبادتی کرده باشم، تو را عبادتی کنم که هرگز « *ماعبدک أحد قط*» هیچکس مثل من تو را عبادت نکرده باشد فقط مرا ازاین سجده معاف بدار.
قال الله عزوجل : « *إنی احب أن اطاع من حیث ارید*» شیطان من می خوام اطاعت بشوم، دوست دارم اطاعت بشوم از آنجایی که خودم اراده میکنم نه آنجا که شما اراده کنی یعنی اینجا بندگی خدا سلیقه پذیری نیست، سلیقه ی شخصی نیست که انسان به دلخواه خود ذکر بگوید ، کاری انجام دهد ، حرفی بزند و یا سیر وسلوک داشته باشد این ها همه باید از همان طریقی که خدا امر کرده برویم،  شیطان قسم میخورد، خدا به شیطان نمی فرماید که تو چنین عبادتی نمی توانی بکنی و از عهده آن برنمی آیی، برمی آید خوب هم برمی آید  یعنی می توانست عبادتی کند که احدی چنین عبادتی را نکرده باشد مگر انبیاء و ائمه.
بعد از انبیاء وائمه خدا این توان را به شیطان داده که عبادت کند طوری که احدی عبادت نکرده باشد خدا فرمود: نمی‌خواهم. شیطانی که بعضی سجده هایش که در عالم بالا دوهزار سال، چهار هزار سال آن هم با سال های عالم ملکوت طول می کشیده چی شده که بعد از دوهزار سال و یا چهار هزار سال ملکوتی آن همه سوخت و سرنگون شد؟ چی شده که ملعون ابد و ازل شد؟  چی شده که مطرود شد ؟ همه نادیده گرفته شد چون منیت را از دست نداد، انانیت را از دست نداد، نفس را از دست نداد، نفس اماره داشت و گفت: من.
آنجایی که من فانی و مستهلک در خدا می‌شود همانطوری که در مناجات شعبانیه آمده است، مناجات شعبانیه خیلی عجیب است! مناجاتی است که همه ی ائمه بدون استثناء خواندند. « *الهی ما أظنّک تردّنی فی حاجة قد أفنیت عمری فی طلبها منک*» خدایا من فکر نمی‌کنم چیزی را  که من عمر و جوانی ام را در راه بدست آوردن آن فنا کردم تو آن را از من دریغ بداری و من را ناامید کنی ، آن چه بوده است؟ عبودیت و بندگی.
عبارات عجیبی در مناجات شعبانیه است « *بیدک لا بید غیرک زیادتی ونقصی ونفعی*» همه چیزم در دست توست عزتم، شرفم، زیادی ام، رزقم و روزی ام همه به دست توست. اگر تو به من بدهی کی می‌تواند بگیرد؟ اگر تو از من بگیری کی می‌تواند به من بدهد؟ هیچکس.
بیش از شاید شصت بار در این مناجات به خود خدا اشاره شده است بخواهیم بیشتر حساب کنیم سراسر و همه ی آن اشاره و خطاب به ذات احدیت و الوهیت است.
بیشتر مناجات شعبانیه را بخوانیم یک مقدار در آن غرق بشویم سیر کنیم همه، اول از همه خودم را عرض میکنم خلاصه یک مقدار رنگ وبوی ماه شعبان بگیریم والله روز اول شیطان با تمام لشکرش در مشرق ومغرب و تمام آدم وعالم جمع شدند تابندگان خدا را گمراه کنند فورا خداوند به ملائک دستور داده بروید راه شیطان را ببندید و بندگان من را نجات بدهید، خداوند همه ی ما را انشالله ازنجات یافتگان قرار بدهد. عرضم تمام.

نسئلک وندعوک بأسمک العظيم الاعظم یالله یاالله یاالله یارحمان یارحیم یامقلب القلوب ثبت قلوبنا علی دینک.
خدایا عاقبت مارا ختم به خیر بگردان.
مریض های ما، مرض های ما را شفا عنایت بفرما.
اسلام ما، دین ما، قرآن ما، مرجعیت ما، رهبریت ما و حوزه های علمیه ی ما را در پناه حضرت بقیة الله مصون و محفوظ بدار.
کرونا را از ممالک اسلامی ، کشور ما ،شهر ما و مجالس ما دور بگردان.
اموات این جمع و من عاصی ببخش و بیامرز.
فرزندان ما را اهل و صالح قرار بده.
آنچه ما گفتیم و نگفتیم و عقل ما کشش ندارد و بر خیر و صلاح ما هست نصیب ما بگردان.
و عجل فی فرج مولانا صاحب عصر و الزمان.

فیلم

دانلود با کیفیت 1080p
حجم فایل: 447/19 مگابایت - نوع فایل: mp4 - مدت زمان: 28:23
دانلود با کیفیت 360p
حجم فایل: 131/3 مگابایت - نوع فایل: mp4 - مدت زمان: 28:23

صوت

دانلود با کیفیت 48kbps
حجم فایل: 10/99 مگابایت - نوع فایل: mp3 - مدت زمان: 31:37
کپی شد.
لینک کوتاه:
جلسات هفتگی
  • مشهد، چهارراه شهدا، خ بهجت، بهجت۷، پلاک ۲/۱۳ (منزل استاد)

    زمان منبر: یک ساعت بعد از اذان مغرب

  • مشهد، میدان شهدا، خ امام خمینی، امام خمینی ۵ (مسجد جواد الائمه علیه السلام)

    روزهای جمعه بعد از دعای ندبه منبر هفتگی استاد (مخصوص برادران) در مسجد برگزار می شود.

    نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشاء هر روز به امامت آیت الله جرجانی برگزار می گردد

  • مشهد، خ شهید هاشمی نژاد، هاشمی نژاد ۲۰/۱، شهید شهرستانکی ۱۲، پلاک ۱۰ (منزل شیخ الاسلامی).

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

  • خیابان بهار، بهار ۱۸، شوش۸، پ۸۱/۲
    یا (امام رضای۳۳، بستان۹، پ۸۱/۲) (منزل آقای دستور)

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

مطالب مرتبط

راه های ارتباطی

همه می دانیم که اخلاق گم شده روزگار ماست و این سایت برای ارائه سخنان استاد اخلاق و عرفان حاج شیخ منصور (عبدالرحیم) ابراهیمی جرجانی شاهرودی راه اندازی شده است. عرفان ما برگرفته از ادعیه و سخنان معصومین علیهم‌السلام است که در مفاتیح الجنان، چهل حدیث امام خمینی رضوان الله علیه و سایر کتب روایی گنجانده شده است. ولی بدون استاد به جایی نخواهیم رسید.

تمامی حقوق متعلق به پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جرجانی شاهرودی می باشد.

حساب کاربری نداری؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری