شرح روایتی از امام علی (ع)

تاریخ: 29 بهمن 1399
نمایش بر روی نقشه
مناسبت: ماه رجب
برچسب ها: اقلیت, خبرگان
خلاصه سخنرانی
  • اصلاح و تزکیه نفس
  • شستشوی رذایل اخلاقی
  • روایتی از علی (ع)
  • تقسیم روزگار به سه دسته
  • اکثریت هیچ زمانی علامت حقانیت نیست
  • حملات امروز دشمن به جوانان ما هزار برابر بیشتر از زمان طاغوت است
  • موبایل بهترین ابزار و نعمت الهی
  • جواب آنانی که گفته اند، شیعه اگر حق است، پس چرا در اقلیت است؟
  • در انتخابات اکثریت راه حق نیست، بلکه راه حل است.
  • انتخاب رهبر توسط خبرگان، انتخاب رهبر توسط مردم نیست.
  • از اعمال ماه رجب ...
متن کامل

خداوند تبارک و تعالی قلوب همه ی ما را به نور امامت و ولایت منور و نورانی بگرداند.
اجماعاً صلوات را غرا ختم بفرمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدالله رب العالمین، الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله آل الله و لعنت الله علی اعدائهم اعداء الله من الان الی یوم لقاء الله.
اما بعد قال الله تبارک وتعالی: « *یاایهاالذین آمنو علیکم انفسکم لایضرکم من ضلَّ إذا اهتدیتم، و فی انفسکم أفلا تبصرون*».
و قال علی (ع): « *ان الایام ثلاثة؛ یوم مضی لا ترجوه، ویوم بقی لابد منه ، ویوم یأتی لاتأمنه ، فالامس موعظه والیوم غنیمه و غدا لاتدری انت من اهلی أم لا، أمس شاهد مقبول والیوم امینٌ مؤد و غدأ یجعل بنفسک سریع الظعن  طویل الغیبة، اتاک و لم تأته، ایّهاالناس ان البقاء بعد الفناء و لم تکن الا وقد ورثنا من کان قبلنا و لنا وارثون بعدنا فاستصلحوا ماتقدم علیه بما تظعنون عنه، فاسلکوا سبیل الخیر و لاتستوحشو فیها لقلة اهلها و اذکرو حسن صحبة الله لکم فیها*».
صلوات ختم بفرمائید.
آنچه که تلاوت شد اول آیه ی قرآن بود که خداوند تبارک و تعالی به ما امر می‌کند ،فرمان می‌دهد ای اهل ایمان، ای مؤمنین، شما یاایهاالذین آمنو، یاایهاالناس نه، یابنی آدم نه، یاایهاالانسان نه، یاایهاالذین آمنو شمایی که خدا در قلبتان هست، پیغمبر در قلبتان هست، قیامت را باور دارید،
معاد راقبول دارید، میزان را قبول دارید، نکیر و منکر را قبول دارید، تطایر الکتب را قبول دارید، عبور از پل صراط را قبول دارید، فشار قبر را قبول دارید،  شما « *علیکم انفسکم*» روی خودتان کار کنید، به خود بپردازید، اگر خود را اصلاح کردید ، تزکیه کردید ، تهذیب کردید ، رذائل را از درونتان شستشو دادید و باطنتان منقه،منزه، مزکی، تزکیه و تنقیه شد گمراهی عالم نمی‌تواند به شما ضرر برساند. آنوقت اگر با ابولهب و یا ابوجهل بشینید ، اگر با اولی و دومی سامری این امت نشست و برخاست کنید، اگر با معاویه بشینید این مصاحبت ها،این مجالست ها هیچ ضرری به افراد مخلَص، به افراد طاهر و مزکی نمی تواند بزند، مگر امیرالمومنین کم با معاویه نشست، مگر کم با اولی و دومی که جرثومه ی فساد بودند نشست ، از میان اولین و آخرین خبیث تر و پلید تر از اینها در عالم نبود، آن لعن دعای صنمی قریش نشان دهنده ی نهایت خباثت و پلیدی این دو سامری امت بود، چطوری امیرالمؤمنین از این ها رنگ نگرفت؟ البته آن ها هم رنگ نگرفتند، آنها هم علوی نشدند چون لیاقت و شایستگی نداشتند « *ختم الله علی قلوبهم و علی سمعهم وعلی ابصارهم*» مهر خورده بود! در هر صورت انسان می‌تواند در دریایی از منجلاب بیفتد ولی آلوده نشود.
یکی ازاین ممبری های زمان طاغوت خدا او را بیامرزد حرف قشنگی زد، شاید چهل وپنج سال قبل پای ممبرش بودم که فرمودند: اگر شما یک تکه کلوخی و یا خاکی را در تشت آب بیندازید و به آن بگویید: هضم نشو! رنگ آب نگیر!  آن می گوید:  آقا من ناچارم، در عالم ظاهر نه اراده دارم، نه عقل دارم و نه فهم دارم و من ناچارم وقتی که در آب افتادم مهدوم بشوم، اما
اگر شما یک تکه آهن و یا یک تکه سنگ را در آب بیندازید ظاهر آن خیس می‌شود اما باطن آن خشک می ماند، آن درونش را حفظ می‌کند، نفسش را حفظ می‌کند.
جامعه آلوده است، فضا آلوده است خدا میداند که دراین موبایل ها دشمن چه ریخته است!؟ چه مفاسدی ریخته!؟ درحالی که بهترین نعمت است، بهترین ابزار روز است خیلی کارها می‌شود با آن کرد، خیلی تبلیغات و ترویج دین می‌شود با آن کرد.
صنعت است اما چه چیزی در این ریختن؟چه به خورد جوان های ما می‌دهند؟ چقدر این جوان های ما را نسبت به پدر و مادر، نسبت به دین و نسبت به مقدسات بی اعتنا کردند، خیره کردند و جسورکردند!؟ بگذریم.
« *یاایهاالذین آمنو علیکم انفسکم*» اگر شما خودتان را ساختید، تزکیه کردید آن وقت این آلودگی های فضاهای مجازی هیچ گونه تغییری درشما ایجاد نخواهد کرد، والله دشمن امروز با ابزار عجیبی آمده است، حملات دشمن امروز به اسلام ، تشیع و نسل جوان ما هزاران برابر زمان طاغوت است چون این ابزار نبود، کاواره بود، سینما بود اما امروز فساد در بغل، درجیب و در دست افراد است در رختخواب می‌تواند گوشی خود را باز کند و چقدر فاسد بشود پس باید  فعالیت و تلاش کنیم مخصوصا عزیزان اهل علم، علماء و طلبه ها، والله باید بجنبیم و حرکت کنیم و الا دشمن جوان های ما را از ما می‌گیرد.
خدارحمت کند شهید محراب حضرت آیت الله شهید مدنی را، من وقتی زندگی نامه ی ایشان  را مطالعه کردم خدا می‌داند از  خودم بدم آمد که اگر این روحانی بوده ما چی هستیم؟  مطالعه کنید ببینید با چه عشق و علاقه ای، چقدر گرم و مهربان با جوانان برخورد می کرد، پیش پای آنها حرکت می کرد و حرکات عجیب دیگر!
دشمن خوب فهمید که کی را از ما بگیرد، چه عناصری را بگیرد شهید بهشتی ها، شهید مدنی ها، شهید اشرفی اصفهانی ها، هاشمی نژاد ها، مفتح ها و مطهری ها.
در هر صورت از این فرصت استفاده کنیم « *فانّها تمرّ مرّالسحاب*» فرصت دارند میگذرند ومی روند.
جوانی صرف نادانی شد و پیری پشیمانی***
دریغا روز پیری آدمی هوشیار می گردد*
تمام حاصل عمرم سه حرف است؛تراشیدم، پرستیدم،  شکستم
حاصل عمرم سه سخن بیش نیست***
خام بدم، پخته شدم ،سوختم.
تا کی خام؟!
خدارحمت کند استاد بزرگوارمان حضرت آیت الله العظمی میرزاعلی فلسفی( رضوان الله تعالی علیه) را، عزیزان اهل علم شرف حضور دارند گزاف نمی گویم، غلف نمی‌کنم، زیاده روی نمی‌کنم تندیسی، تمثیلی، مجسمه ای و جسمی از تقوا و ادب بود عالم، عامل،فقیه  اصولی، اخلاقی، مبارز و انقلابی بود این بزگوار یک وقت نمی دانم قبل از درس یا بعد از درس بود گفت: طلبه ها برای دین بسوزید.
ازاین فرصت ها استفاده کنیم حضرت علی (ع) فرمود: مردم! درحقیقت ایام سه دسته است روزگار،ساعات و زمان بر سه قسم تقسیم ‌می شود « *یوم مضی*» روزی که گذشت « *یوم مضی لاترجوه*» دیگر امید برگشت آن را نداشته باشید،نخواهد آمد پس دیگر آرزو و تمنایش را هم نکن.
ببینید این روزی که گذشت به چه کیفیتی گذشت؟! با چه آن را پرکردید؟ که این روز فردای قیامت شاهد است و جواب می دهد.
 « *و یوم بقی لابدمنه*» و روزی هم که باقی است می آید، فردا هم می آید باید هم بیاید نمی توانی بگویی که پنجشنبه نیا برو یک ده بیست روز دیگر برگرد، نمی توانی بگویی که آی چهارشنبه برگرد کارت دارم می گوید دیوانه شده، نه پنجشنبه دیرمی آید و نه دیگر چهارشنبه برمی گردد.
« *یوم یأتی لاتأمنه*» روزی هم که می آید شما از او ایمن نیستی، « *فالامس*» روز گذشته موعظه است. عمرت گذشت، جوانی گذشت و وقت گذشت!
« *فالامس موعظه والیوم غنیمه*» امروزت را غنیمت بشمار که سرمایه ی تو امروز است دیروز هرجوری بود رفت ثمره و میوه ی آن هم فردای قیامت معلوم می شود، پای میزان اعمال معلوم ‌می شود که دیروز چه کاشتی و درمیزان اعمالت چه ریختی ،آنجا می خوانی و می بینی « *یوم تبلی السرائر*» فردا برملا می شود. ازمکافات عمل غافل مشو*** گندم از گندم بروید جو ز جو. خیر و شر کز آدمی سر می زند***
آن عمل مزدش به زودی پشت در در می زند.
درمیزان چه می ریزی؟درنامه ی اعمال چه نوشتی؟ « *فالأمس موعظه و الیوم غنیمه و غدا لاتدری انت من اهلی أم لا*»  معلوم نیست که تو از اهل فردا باشی یا نه.
وقتی پیغمبر ما  اشرف انبیاء ، افضل انبیاء و خاتم النبیاء محمدبن عبدالله(ص) می فرماید: لقمه را در دهانم گذاشتم نمی‌دانم آن را قورت می دهم یا نه، از گلویم پایین می رود یا نه، چشمهایم را بازکردم نمی دانم می بندم یا نه و اگر بستم نمی دانم باز می کنم یا نه، قدم برداشتم نمی دانم قدم دوم را برمی دارم یا نه، شب را نمی دانم صبح می‌کنم یا نه، صبح رانمی دانم شب می کنم یا نه، اینطوری است.
پس روز گذشته موعظه است و امروز غنیمت است و فردا هم که « *غدا لاتدری من اهلی أم لا*» معلوم نیست که اهل فردا هستی یا نه؟ « *أمس شاهد مقبول*» دیروز شاهدی بوده ها!! ، و  امروز هم امینی است مودع یعنی وداع می کند ، می رود و نمی ماند. « *و غدا یجعل بنفسک سریع الظعن طویل الغیبة*» و فردا هم خیلی زود سفر می کند ،خیلی زود کوچ می کند.( ظعن به معنای سفرکردن  ،کوچ کردن و رونده ی  خیلی سریع است.) سریع می رود و « *و طویل الغیبة*» دیگر برنمی گردد و اگر برگشت خیلی طولانی بر می گردد که معلوم است دیگر برنمی گردد، « *طویل الغیبة*» است غیبتش طولانی است از سفر برمی گردد؟ نه بر نمی گردد، « *اتاک و لم تأته*» آن می آید و تو سراغ آن نمی روی، آن به سراغ تو می آید. « *ایها الناس*» ای مردم!  « *إن البقاء بعد الفناء*» این را بدانید بقای شما در این دنیا نیست و بقای شما بعد از فناست، حیوان آن عالم است، زندگی جاوید آن عالم است، خلد آن عالم است، اینجا دار فناست، دار زوال است.
 « *لم تکن الا وقد ورثنا من کان قبلنا*» ما وارث گذشتگان هستیم آنها رفتند و به همین زودی باز ما می رویم و یک عده ای باز وارث ما می شوند، ما وارث گذشتگانیم و باز عده ای هم به همین زودی وارث ما خواهند شد، « *و وارثون بعدنا فاستصلحوا*» پس خودتان را برای روز قیامت و روزی که کوچ می کنید اصلاح کنید که از دست خواهد رفت.
خداوند می فرماید: « *فاسلکوا سبیل الخیر*» راه خوبی را بروید و راه بد را کنار بگذارید، رهایش کنید. « *و لاتستوحشو فیها لقلة اهلها*»  اگر در اقلیت هستید و جمعیت شما کم است نترسید ، کثرت و اکثریت هیچ زمانی علامت حقانیت نیست اهل حق همیشه کم بودند « *و قلیل من عبادی الشکور*»، شعیه در اقلیت است، مسلمانان دراقلیت هستند، اهل عمل،اهل تقوا،مخلصین و مخلَصین دراقلیت هستند،آنها که باید روی خودشان کارکنند و خودشان را بسازند و از نفس ،انانیت و منیت خودشان عبورکنند خیلی کم هستند، لذا امام جواد علیه السلام می فرماید: « *اللهم اجعلنا من القلیل*» خدایا ما را از کم ها قرار بده، از راه حق و خیر بخاطر کم بودن اهلش نترسید. یک خطبه ای را که شاید در حدود هفت یا هشت جلسه جلوتر من خواندم نکته ی عجیبی بود که حضرت فرمود: راه حق خیلی روندگان آن کم هستند و خلوت است اما راه های باطل، راه های دنیا، راه های نفس، راه های شیطان، راه های حسد، راه های بخل، راه های غرور،، راه های عُجب و راه های غفلت همیشه شلوغ هستند، همیشه ازدحام دارند.
« *لا تستوحشو فیها لقلة اهلها*» وحشت نکنید، نترسید چرا حضرت فرمود: والله اگر تمام عالم یک طرف باشد و من علی یک طرف باشم وحشت ندارم؟ چون او راه خود را شناخته است. پیغمبر به اباذر فرمود: ای اباذر اگر دیدی روزی علی یک طرف است و تمام دنیا طرف دیگر است وحشت نکن و نترس. هفته ی گذشته یکی از عزیزانمان از اصفهان به نام حاج مجید آقا شریعتی(حفظه الله)زنگ زد و گفت با یک اهل سنتی صحبت کردیم و گفت: اگر شما اهل یقین هستید پس چرا در اقلیتید ؟
اکثر مسلمانها سنی هستند
و این خودش علامت حق بودن  است، گفتم: عجب! چه حرف خوبی زدی برای باطل کردن حرفت، چه مقدمه ای گفتی برای باطل بودن حرفت « *اکثر هم لایعقلون،اکثرهم لایعلمون،اکثر هم لایفهمون*»، چقدر اکثریت در روایات ،در احادیث و در قرآن ملامت شده است،درانتخابات همیشه اکثریت راه حق نیست راه حل قضیه است، گاهی اکثریت با انتخابات حق انتخاب می شود و گاهی نه باطل  انتخاب می شود چقدر بعضی انتخاب ها دراین اکثریت ضربه ها می زند! سیاست اسلام درحقیقت دست حل و عقد باید باشد این انتخابات شیوه ی غربی است چاره ای هم نداریم تا مردم به این حقیت برسند که باید اصلاح امور را بدست خبرگان بدهند خبرگان سیاست، خبرگان دیانت، خبرگان اقتصاد،خبرگان مدیریت و...
چرا خداوند انتخاب امامت را در اختیارخلق نگذاشته است؟ در اسلام انتخاب امام دست خداست فقط مردم بیعت می کنند، خبرگان رهبر را تعیین می کنند نه اینکه مردم انتخاب می کنند و او را به آن معیارهایی که ائمه و قران فرمودند می سنجند و دیدند که در زمان ما بعد از امام این معیارها در وجود مقدس حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای است، این معیارها را تبیین می کنند نه اینکه در فردی جعل می کنند یا قرار می دهند، این ها را تبیین می‌کنند ونشان می دهند که این معیارهایی که درفقه برای فقیه جامع الشرایط، برای رهبرمسلمین و برای پیشوایی مسلمین است در ایشان است. همیشه در طول تاریخ همین بوده است مردم اگر آمدند ، بیعت کردند و حمایت کردند به نفع خودشان است و اگر تضعیف کردند، حمایت نکردند و پشت کردند ضربه می خورند از اول انقلاب تا به امروز دیدیم که هر راه و مسیری که رهبر ما نهی کرده و مسئولان ما رفتند ضربه  خوردند،
دیدیم و شنیدیم الی ماشاالله.
این وضعیت غرب را دیدید، این برجام را دیدید و...بگذرم.
فرمود: « *واذکرو حسن صحبة الله لکم فیها*» مردم به یاد بیاورید فردای قیامت که در پیشگاه خدا می ایستید و باید جوابگوی اعمال و افعالتان باشید ،« *وقفوهم انهم مسئولون*» بأیستید، آنها را نگه دارید باید از آن ها سوال شود « *لتسئلن یومئذ عن النعیم*» ما یقیناً سوال میکنیم، حضرت فرمود: والله این نعمتی که فردای قیامت خدا سوال می‌کند این نعمت امامت ، ولایت و رهبری است، والله من علی هستم، والله ائمه ی چهارده معصوم و علما و بزرگان دین هستند.
حضرت باقر فرمود: خدا کریم تر از این است که آب ، خوراک ،برنج و روغن را در اختیار ما بگذارد بعد فردا بگوید خب در این مدت چند کیلو برنج خوردی؟ چند کیلو گوشت خوردی؟ مگر رستوران بیگانه است که حالا چند پرس غذا خوردی؟ این اصلا با جود ، کرم و آقایی خدا جور در نمی آید، چرا از حلال و حرام آن سوال می‌کنند، حلال خوردی؟ « *فی حلاله حساب فی حرامه عقاب*». بله افراط نکنیم، پرخوری نکنیم، خود کشی نکنیم بگوییم چون حالا حلال است بخوریم تا بترکیم نه این طور نباشد این کار حرام است،بگذرم. البته همه این ها مقدمه ای بود برای آن روایت که من می‌خواستم عرض کنم و فرصت نشد که حدود دویست تا از دُرر اخلاقی در آن است، اگر زنده بودیم انشالله هفته ی دیگر این دُرر را عرض خواهیم کرد.
فقط دو سه دقیقه فرصت دارم عرض میکنم حضرت می فرماید: « *الصلاة قربان کلِّ تقیٍّ و الحج جهاد کلِّ ضعیفٍ ولکلِّ شئٍ زکاةٌ و زکاةُ البدن الصِّیام وأفضل عمل المرء انتظار الفرج*» مردم بهترین هدیه ، بهترین وسیله ی تقرب شما و بهترین وسیله هر انسان باتقوا نماز است، نماز با توجه ، طمأنینه و حضور قلب.
و حج جهاد هر ضعیفی است، و برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن صیام است، روزه ی ماه رجب یادتان نرود مخصوصا جوانان و عذب ها ، هر کس که مشکلی ندارد از این روزه ماه رجب غفلت نکند آنقدر فضیلت دارد! حالا اگر کسی به هر علتی  نمی‌تواند به جای آن بدل بدهد، مثلا یک گرده ی نان بدهد یعنی بی تفاوت به روزه ی ماه رجب نباشد.
از جمله اعمال ماه رجب گفتن  هزار بار لااله الاالله در هر شب، چهارصد بار صلوات بر محمد و آل محمد(ص)  و زیارت علی بن موسی الرضا از دور و نزدیک است .بگذرم.
فرمود: افضل اعمال هر انسانی انتظار فرج حجة بن الحسن المهدی (عج) امام زمان است. جمله آخر امشب « *الدّاعی بلاعمل کالرّامی بلا وتر*» کسی  که بیاید دعا کند، ختم أمّن یجیب بگیرد، دعاها را بخواند ولی عمل نکند مثل کسی که یک تیر کمان خالی را بکشد، هیچ چیز پرت نمی‌شود چون تیر ندارد، کمان خالی است، در همه چیز و در تمام مسائل اگر علم را با عمل مقرون کردیم به جایی می‌رسیم و الّا نه.
نسئلک وندعوک بأسمک العظیم الاعظم الاعز الاجل الاکرم یالله، یالله یالله
یا حمید بحق محمد (ص) و یا عالی بحق علی و یا فاطر بحق فاطمه و یا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین خدایا حاجاتمان رابرآورده به خیربگردان.
توفیق عبادت و بندگی ما عنایت بفرما.
 من می‌خواستم یک تشکر ویژه ای از علما ،خطبا، طلاب، اهل علم و عزیزان حاضر مخصوصا سرور عزیزم حاج آقای گیلانی بکنم که شاید میل نداشته باشد که من نام او را ببرم اما مدت ها می‌خواستم که آن اخلاص بیاید و انشالله نام ببرم ازرفقای آقاست و خدا شاهده با حضور  امثال ایشان ما تشویق می شویم درضمن این عزیزان که تشریف می آورند نگهبان ما هم هستند که اگر خطا و اشتباهی کردم و یا تذکر اشتباهی دادم تصحیح کنند من یقین دارم که ازمن بهتر هستند ولی حالا از باب اینکه یک فردی باید حرف بزند بنده صحبت می کنم.
 خدایا توفیق عبادت وبندگی به همه ی ما عنایت بفرما.
آنچه که رضای تو در آن است ما را بر آن موفق و مؤید بدار.
مریضهای ما،مرض های ما شفا عنایت بفرما.
 کید کفار وشر اشرار را به خودشان برگردان.
فرج امام زمان ما را برسان. خدایا این کرونا هرچه سریع تر ازممالک اسلامی،شهر ما،  کشور ما و جمع ما دور بگردان.
و عجل فی فرج مولانا صاحب العصر و الزمان.

فیلم

دانلود با کیفیت 1080p
حجم فایل: 482/81 مگابایت - نوع فایل: mp4 - مدت زمان: 30:41
دانلود با کیفیت 360p
حجم فایل: 141/78 مگابایت - نوع فایل: mp4 - مدت زمان: 30:41

صوت

دانلود با کیفیت 48kbps
حجم فایل: 11/16 مگابایت - نوع فایل: mp3 - مدت زمان: 32:06
کپی شد.
لینک کوتاه:
جلسات هفتگی
  • مشهد، چهارراه شهدا، خ بهجت، بهجت۷، پلاک ۲/۱۳ (منزل استاد)

    زمان منبر: یک ساعت بعد از اذان مغرب

  • مشهد، میدان شهدا، خ امام خمینی، امام خمینی ۵ (مسجد جواد الائمه علیه السلام)

    روزهای جمعه بعد از دعای ندبه منبر هفتگی استاد (مخصوص برادران) در مسجد برگزار می شود.

    نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشاء هر روز به امامت آیت الله جرجانی برگزار می گردد

  • مشهد، خ شهید هاشمی نژاد، هاشمی نژاد ۲۰/۱، شهید شهرستانکی ۱۲، پلاک ۱۰ (منزل شیخ الاسلامی).

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

  • خیابان بهار، بهار ۱۸، شوش۸، پ۸۱/۲
    یا (امام رضای۳۳، بستان۹، پ۸۱/۲) (منزل آقای دستور)

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

مطالب مرتبط

راه های ارتباطی

همه می دانیم که اخلاق گم شده روزگار ماست و این سایت برای ارائه سخنان استاد اخلاق و عرفان حاج شیخ منصور (عبدالرحیم) ابراهیمی جرجانی شاهرودی راه اندازی شده است. عرفان ما برگرفته از ادعیه و سخنان معصومین علیهم‌السلام است که در مفاتیح الجنان، چهل حدیث امام خمینی رضوان الله علیه و سایر کتب روایی گنجانده شده است. ولی بدون استاد به جایی نخواهیم رسید.

تمامی حقوق متعلق به پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جرجانی شاهرودی می باشد.

حساب کاربری نداری؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری