- اسلام و مسلمان، ایمان و مؤمن، عبادت و عابد
- مسلمان، اسلام را تفسیر می کند.
- مؤمن، ایمان را تفسیر می کند.
- عابد، عبادت را تفسیر می کند.
- شیعه، تشیع را تفسیر می کند.
- مخلص، اخلاص را تفسیر می کند.
- ما برای عبادت خلق شدیم و عبادت هم برای عبودیت؛ عبودیت برای بندگی و بندگی هم یعنی به صفات معبود متصف شدن است.
- حقیقت زیارت این است که زائر به صفات مزور متصف شود؛ از مزور درس بگیرد و از خلقیات مزور رنگ بگیرد. اینکه زیارت ثواب دارد؛ این دعا ثواب دارد یعنی چه؟
- زائر می رود تا یک ارتباطی با مزور پیدا کند و از روحیات، صفات روحی او و بندگی او استفاده کند.
- حالا ۷۰ سال حرم امام رضا (ع) برود، اگر از خلقیات امام چیزی کسب نکند، او زائر است؟ نه، نه، ولو آنجا هم بمیرد!
- چقدر در جامعه مسلمان داریم، مؤمن داریم، مخلص داریم؟ ولی اکثر مردم لا یشکرون هستند.
- شکر یعنی، نعمت ها را به جا استفاده و مصرف کردن و اسراف هم یعنی، نعمتها را بی جا و غیر جای خودش استفاده کردن.
- انسان اگر معبود را بشناسد، خیلی کم اتفاق می افتد که بتواند حق عبادت را بجا آورد.
- داستان نامه ای که برای یکی از عرفا، به نام علاءالدوله سمنانی نوشتند و به او گفتند: تو اصلا مسلمان نیستی! ایشان گفتند ...
- اسلام یعنی، جان، روح و نفست تسلیم شود.
- شارع فرموده است: ناخنت را می خواهی بگیری، از انگشت کوچک شروع کن؛ خدا شاهد است اگر انسان از باب تمرد و سرکشی این کار را نکند از دین خارج شده است.
- سوال: کسی که خمس نمیدهد، غذایش را بخوریم یا نه؟ باید بدانیم، آیا خمس به او تعلق میگیرد یا نه. یک وقت می گوید خمس را قبول ندارم یا یک وقت خمس و پرداخت آن را قبول دارد ولی ...
- در اسلام صحبت از مثقال است (فمن یعمل مثقال ذره).