بهترین چیزها برای قرب به خدا

خلاصه سخنرانی
  • شب شهادت امام موسی ابن جعفر (ع)
  • صبر و تحمل و کظم غیظ امام، درس صبر و بردباری به بشریت.
  • بعد از غذای مادی و طبیعی ما نیاز به غذای معنوی برای روح ملکوتیمان داریم.
  • اذا دعاکم لما یحییکم
  • این حیات معنوی است که به انسان ارزش می دهد.
  • بعد از ایمان به خدا، بهترین چیز برای قرب به خدا:
  • اول نماز
  • دوم احسان به پدر و مادر
  • سوم ترک حسادت
  • چهارم ترک عجب
  • پنجم ترک فخر و مباهات
  • حکایت حاج شیخ جعفر کاشف الغطا
متن کامل

خداوند تبارک و تعالی قلوب همه ما را به نور امامت و ولایت منور و نورانی بگرداند؛صلوات ختم بفرمائید.
خب همانطور که مستحضر هستید امشب شب شهادت باب الحوائج الی الله،عبدالصالح موسی بن جعفر هفتمین پیشوا و اختر تابناک آسمان امت و ولایت،امام کاظم (ع) است.
امام کاظمی که با کضم غیظش، با صبر و تحملش و با شرح صدرش توانست مثل خورشید بدرخشد و درس صبر ، حلم ، بردباری و تحمل را به همه بشریت بیاموزد.
شما میدانید که در زندگی، انسان بعد از مسئله خوراک های مادی و جسمی خدا شاهده شدیداً به غذای معنوی نیاز دارد، اگر چه نمی گویم قبل از آن؛ به علت اینکه تا وقتی انسان جسمش سالم نباشد این بدن جسمی و فیزیکی و طبیعیش نباشد خوب دیگر مفهومی ندارد که حالا مثلا بگوییم نماز بخوان،پس این بدن باید اول باشد تغذیه مادی بشود بعد آنوقت در مرحله دوم تغذیه معنوی بشود.
خدا هم در عالم دنیا اول جسم را خلق کرد با روی مادی، بعد که با روی مادی نطفه منعقد شد، شما میدانید در سن چهار ماهگی بچه در رحم مادر آن روح ملکوتی در آن دمیده می‌شود والا تا سن چهار ماهگی آن همان نطفه است که با حیات مادی و فیزیکی رشد می‌کند و آنجا نیاز به حیات معنوی ندارد بعد که سر چهار ماه شد روح دمیده می‌شود « *نفختُ فیهِ من روحی*» خب تازه بعد از آن که آن روح ملکوتی نفخ می‌شود باز بعد از آن هم یک روحی دیگر در عالم دنیا دمیده می‌شود، چه زمانی دمیده می شود؟ زمانی که انسان مکلف می‌شود و به تکلیف می‌رسد آنوقت اینجا « *یا ایها الذین امنوا استجیبوا لِلّه و لِلرَّسول إذا دعاکم لما یحییکم*» اجابت کنید خدا را و رسولش را زمانی که شما را دعوت می‌کنند،برای چه؟ می‌خواهند شما را زنده کنند « *لما یحییکم*»،پس خدا شاهده ما قبل از اجابت خدا و پیغمبر، قبل از قبول دین و قبل از قبول حقایق مرده ایم، مرده متحرکیم،آن چیزی که ما را حیات می بخشد و زنده می‌کند لبیک گفتن به خدا ، پیغمبر و رسول است یعنی انجام واجبات، ترک محرمات و پایبند بودن به حلال و حرام الهی به ما حیات میدهد و الّا خداوند قبل از پذیرش خدا و رسول و  اعتقادات دینی اصلا ما را از جهت معنوی به عنوان یک موجود زنده نمی‌شناسد و لذا می‌گوید می خواهیم شما را زنده کنیم اگر ما حیات را فقط حیات فیزیکی و طبیعی بدانیم تحصیل حاصل محال است پس یعنی چه زنده بشوم؟ ای کسی که زنده هستی میخواهم تو را زنده کنم خب زنده هستم ، نه پس آن حیات خیلی مهم نیست و این حیات معنوی است که به انسان ارزش، قیمت و بها می دهد،دقت فرمودید!پس از موسی بن جعفر بخواهیم،از خدا بخواهیم که خداوند به ما توفیق بدهد که ما لبیک بگوییم و زندگی معنوی را شروع کنیم ،پس از عالم رحم در عالم دنیا شروع میشود تا حیات مطلق که در آن عالم است، موسی بن جعفر (ع) آمد تا آن حیات معنوی را در ما بدمد ان شاءالله ،بگذرم.
کظم غیظ؛انسان با کظم غیظ آن رَوح ، ریحان و آرامش را درک می‌کند. زندگی امروز  دنیا ،زندگی بشر پر تلاطم ترین زندگی هاست باز شما شاکر باشید که در اسلام و در ایران هستید، خدا را گواه می گیرم دانشمندان، بزرگان و مخبران خبر می‌دهند که غذای دوم مردم غرب داروهای روانی است یعنی امروز پر فروش ترین داروها و پرمصرف ترین داروها در کشورهای غیر اسلامی و غربی داروهای اعصاب و روان است آنها دیگر امام حسین ،امام علی ،دعای کمیل، دعای توسل، زیارت عاشورا و این اذکار ما را ندارند. به من خبر دادند چند سال قبل یکی از روان شناسان غرب ایران آمده بود و وقتی می‌خواست برود مقدار زیادی تسبیح با خودش بُرد، می‌گفت میخواهم به مریضاهایم بگویم که ذکر هایی که مسلمان ها  می‌گویند شما هم بگویید تا درمان شوید.  این چیست؟! « *الذین امنوا و تطمئن قلوبهم بذکرالله ألا بذکر الله تطمئن القلوب*» اسلام یک دین کاملیست تمام این ادعیه ،دعاها و مناجات هایی که رسیده است داروهای روانی هستند بله ما هم مصرف دارو داریم ولی داروی ما همین احادیث و روایات است منتها آنها از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند و اکثرا روانی هستند و ما الحمدالله اینجا اهل البیت ، حرم امام رضا ، امامزاده ها و شب های قدر  داریم.
بله شما ببینید مسیحی ها هفته ای یک روز می‌روند در کلیسا عبادت می‌کنند آن هم چه عبادتی! عبادت های تحریف شده.
همان غربی ها، همان مسیحی ها بیایند ببینند که پیغمبر اسلام ما درباره حضرت عیسی چه گفته است؟  آنطوری که قران، آنطوری که روایات ما حضرت عیسی را معرفی کردند احدی معرفی نکرده است، بگذرم.
خیلی اذیتتان نکنم یک روایتی بخوانم شب شهادت موسی بن جعفر(ع) است.
« *یا هشام!أفضل ما یَتَقرّبُ بِهِ العَبد الی اللّه عز و جل بَعدَ المَعرفةِ بِهِ الصَّلاةُ و بِرّالوالدین و تَرکُ الحَسَد و العُجب و الفخر*» الله اکبر! بعد از اینکه انسان به خدا ایمان آورد و معتقد به خدا شد بهترین چیزی که انسان را به خدا نزدیک می‌کند، یعنی چه؟ یعنی به همه خوبی ها، به آرامش، به تسلیم، به رضا، به صبر، به بردباری و به همه خوبی ها نزدیک می‌کند و  سراسر زندگی انسان مثبت می‌شود ؛چند چیز است:
اول فرمود: *اول. نماز*؛ این نماز آرامش بخش است ، ببینید فرمودند که نماز به شما آرامش می‌دهد « *أقم الصَّلاة لِذکری*».
*دوم. احسان به پدر و مادر*؛ امروز گاهی می‌بینی بعضی  جوان ها در مقابل پدر و مادر بی ادب، جسور و خیلی جری هستند اینها خدا شاهده ذلیل و خار می‌شوند پدر و مادر اگر کافر هم باشند فرزند حق ندارد به پدر و مادر جسارت و بی حرمتی کند فرقی ندارد چه دختر و چه پسر. پس دنیا و آخرت می‌خواهی برالوالدین کن « *و قضی ربُّک ألَّا تَعْبُدُوا إلَّا إیَّاهُ و بِالوالدین احساناً*».
*سوم. ترک الحسد*؛ ترک حسادت کردن،انسان از داشته های دیگران ناراحت نباشد، عصبانی نباشد و آرزوی زوال نکند هر چه از دنیا،مقام، منصب،مال و ثروت در دست مردم، همکاران و دوستانش دید بگوید: نوش جانشان، خدایا به من هم بده آخه از خزانه ی تو کم نمی‌شود!
*چهارم. عجب،ترک عجب*؛ عجب را کنار بگذارد و از آن دوری کند. ترک عجب کند و خود پسند و از خود راضی نباشد.
*پنجم. فخر*؛فخر و مباهات را کنار بگذارد « *ما لِابْنِ آدَمَ  والفخر*»اولاد آدم را با فخر و به خود بالیدن چکار!؟
اولش نطفه نجسی بوده و آخرش هم به جیفه و مردار تبدیل می شود.
 وقتی روح ملکوتی از بدن بیرون آمد خدا شاهده انسان به گند و بو می آید و باید دفنش کنند و کاملاً رویش را بپوشانند تا گند و بوی آن محیط را آلوده نکند، اولش نطقه و آخرش جیفه.
« *ولا یرزق النفس*» خودت را  نمی توانی رزق و روزی بدهی و بلا را هم نمی توانی از خودت دور کنی پس چرا انسان باید گرفتار عجب و غرور بشود؟
یک جمله ای یادم آمد حیفم می آید آن را نگویم،آن را هم بگویم و دیگر عرضم تمام؛
خدا رحمت کند حاج شیخ جعفر کاشف الغطاء را،یکی از مراجع بزرگ و خیلی با عظمت بود می‌گویند وقتی که حضرت آیت الله العظمی و مرجع تقلید شده بود برای اینکه گرفتار عجب و غرور نشود به خودشان می‌فرمودند که : حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جعفر کاشف الغطاء،اول جُعیفر بودی (جُعیفر مصغر جعفر یعنی جعفر کوچولو)،اولش جُعیفر بودی،جعفر کوچولو بودی، بعد شدی جعفر، بعد شدی حاج شیخ جعفر، بعد شدی حجت الاسلام حاج شیخ جعفر حالا چیزای دیگر قبلش را نمی گویم فقه الاسلام و...،بعد شدی حاج شیخ جعفر، بعد شدی حجت اسلام حاج شیخ جعفر، بعد شدی حجت اسلام و مسلمین حاج شیخ جعفر، بعد شدی حضرت آیت الله شیخ جعفر، بعد شدی حضرت آیت الله العظمی شیخ جعفر پس جُعیفرت یادت نرود، برگرد جُعیفرت را ببین و الان را نگاه نکن که این همه مرید و مراد داری و دست و پایت را می بوسند ، خلاصه این همه مرید و مراد که دورت را گرفتند یادت نرود که تو جُعیفر بودی ها!.
خدایا به حرمت موسی بن جعفر به ما توفیق بده تا جُعیفرمان را اول ببینیم ان شاءالله.
*من نگویم که مرا از قفس آزاد کنید***     
*قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید*
*آشیانه من بیچاره اگر سوخت چه باک***  
*فکر ویران شدن خانه ی صیاد کنید*
یا باب الحوائج،یا موسی بن جعفر،یا باب الحوائج ، یا موسی بن جعفر.
 علی بن موسی الرضا شهادت پدر بزرگوارتان را به شما تسلیت عرض می‌کنیم اگرچه با بی احترامی و با جسارت بدن پدر شما را غسل دادند و کفن کردند اما عاقبت بدن او را دفن کردند، من به فدای آن پدری که سه شبانه روز روی زمین داغ کربلا بدون سر و بدون غسل و کفن ماند.
یک بوریا بیاورید حسین کفن ندارد، سر در بدن ندارد.
لا حول والله قوة الی بالله العلی العظیم.
نسئلک و ندعوک بسمک العظیم الاعظم یا الله یا الله یا الله...
یا حمید بحق محمد،یا عالی  بحق علی، یا فاطرُ بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین
حاجات ملت ما را ،کشور ما را، مسلمین و شیعیان را بالاخص عزیزان حاضر را عنایت بفرما.
همه ما را موسی بن جعفری قرار بده.
صلوات ختم کنید.« *اللهم صل علی محمد و آل محمد*»

فیلم

صوت

دانلود با کیفیت 48kbps
حجم فایل: 5/31 مگابایت - نوع فایل: mp3 - مدت زمان: 14:23
کپی شد.
لینک کوتاه:
جلسات هفتگی
  • مشهد، چهارراه شهدا، خ بهجت، بهجت۷، پلاک ۲/۱۳ (منزل استاد)

    زمان منبر: یک ساعت بعد از اذان مغرب

  • مشهد، میدان شهدا، خ امام خمینی، امام خمینی ۵ (مسجد جواد الائمه علیه السلام)

    روزهای جمعه بعد از دعای ندبه منبر هفتگی استاد (مخصوص برادران) در مسجد برگزار می شود.

    نماز جماعت ظهر، عصر، مغرب و عشاء هر روز به امامت آیت الله جرجانی برگزار می گردد

  • مشهد، خ شهید هاشمی نژاد، هاشمی نژاد ۲۰/۱، شهید شهرستانکی ۱۲، پلاک ۱۰ (منزل شیخ الاسلامی).

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

  • خیابان بهار، بهار ۱۸، شوش۸، پ۸۱/۲
    یا (امام رضای۳۳، بستان۹، پ۸۱/۲) (منزل آقای دستور)

    زمان: بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء

مطالب مرتبط

راه های ارتباطی

همه می دانیم که اخلاق گم شده روزگار ماست و این سایت برای ارائه سخنان استاد اخلاق و عرفان حاج شیخ منصور (عبدالرحیم) ابراهیمی جرجانی شاهرودی راه اندازی شده است. عرفان ما برگرفته از ادعیه و سخنان معصومین علیهم‌السلام است که در مفاتیح الجنان، چهل حدیث امام خمینی رضوان الله علیه و سایر کتب روایی گنجانده شده است. ولی بدون استاد به جایی نخواهیم رسید.

تمامی حقوق متعلق به پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جرجانی شاهرودی می باشد.

حساب کاربری نداری؟ ثبت نام کن

ورود به حساب کاربری